El nou concepte d’avaluació
En tekman education parlem molt de l’escola del segle XXI perquè creiem en l’evolució i en la innovació pedagògica. I adoptar un nou paradigma educatiu ens obliga també a canviar el concepte d’avaluació que, fins ara, teníem. L’alumne és, a partir d’aquest moment, el protagonista del procés d’aprenentatge i, per aquest motiu, ha estat necessari replantejar el concepte d’avaluació posant l’èmfasi tant en el paper de l’alumne com en el del professor. Així, en el cas de l’alumne, és necessari que l’aprenentatge sigui visible per ell, que sigui reflexiu i que s’autoreguli i que aquest aprenentatge es pugui comunicar a les famílies. En el cas dels professors, és necessari que s’ajustin a les necessitats de cada alumne, que fomentin l’ensenyament reflexiu i que millorin la capacitat del col·legi d’aconseguir alts nivells de rendiment dels seus alumnes.
En resum, podem dir que aquesta nova cultura de l’avaluació se centra en la lògica del que aprèn, forma part del procés d’aprenentatge, reflexiona sobre l’avaluació des del seu potencial educatiu i exigeix una revisió de què, com i per a què s’avalua. Nosaltres la qualifiquem com a “avaluació autèntica” perquè analitza l’aprenentatge de manera coherent amb la manera en què funcionen les disciplines fora dels entorns acadèmics.
A més, aquest concepte d’avaluació es caracteritza per la seva:
- Realisme: Perquè els problemes que es plantegen són similars als que es poden trobar al món real, fora de l’aula.
- Relevància: Les competències implicades són o seran útils en els contextos reals.
- Construcció: S’avalua la forma en què l’alumne crea i com això li permet seguir construint coneixement.
- Socialització: Aquestes conductes ajuden a integrar-se en la seva comunitat escolar, social i global.
Aquest nou sistema avaluatiu ens permet recopilar informació sobre l’aprenentatge de l’alumne i el seu progrés. Implica averiguar què sap l’alumne i què és capaç de fer amb tot aquell coneixement que està adquirint. El nou concepte d’avaluació posa de manifest que la qualitat de l’aprenentatge no es basa exclusivament en el fet de conèixer més sobre una àrea, sinó en la capacitat d’utilitzar els coneixements per aplicar-los de manera activa i eficient en tasques concretes i desconegudes.
