Ludiletras: 6 aspectes fonamentals
Ludiletras és un programa de lectoescriptura creativa l’objectiu del qual és el desenvolupament neurològic dels nens de 3 a 6 anys. Amb Ludiletras fomentem, d’una banda, l’adquisició de la lectoescriptura; i, per altra banda, l’interès per la lectura, pels contes i per saber què passa més enllà de l’obvi.
Et presentem els 6 aspectes fonamentals de Ludiletras:
1. Aprenentatge a través del joc
Sabem que a través del joc els nens aprenen, descobreixen i es diverteixen, i al mateix temps desenvolupen les seves capacitats mentals i possibilitats creatives. Per això, a Ludiletras, juguem, per exemple, amb la Caixa de sons, un material que s’utilitza en moltes de les activitats de conscienciació fonològica i de discriminació visual i auditiva de l’abecedari. Consisteix en un joc de cartes que en una cara tenen una imatge i, a l’altra, el nom corresponent. A través d’aquest joc, els alumnes poden: classificar paraules segons diferents criteris, segmentar paraules en síl·labes, comparar paraules que comencen o acabin per un determinat fonema, etc.
El Dominó, el Tren de les vocals i el Memory són altres jocs amb els quals els nens manipulen i experimenten amb Ludiletras, al mateix temps que aprenen.
2. Desenvolupament de les habilitats lingüístiques
El desenvolupament de l’escolta i de la parla es considera un pilar important a Ludiletras, així que treballem a partir de diferents activitats que es desenvolupen durant tota l’Educació Infantil, com contes, ludiccontes, poemes recitats en veu alta, breus exposicions dels companys, rimes, cançons, endevinalles o trabalengües. Aquests tipus d’activitats, que pertanyen a la literatura, faciliten que el nen desenvolupi la seva capacitat d’escolta, fonamental per a una bona expressió oral i una bona comprensió. A més, els resulta molt divertit.
3. Desenvolupament de les habilitats grafomotores
Amb l’objectiu d’ensenyar a escriure, Ludiletras proposa no només exercicis que desenvolupen les destreses grafomotores preescolars, sinó també activitats relacionades amb els primers hàbits de postura corporal, moviments oculomanuals, manera de sostenir l’instrument d’escriptura, to muscular…, per tal que els alumnes, d’acord amb les seves capacitats cognitives i motrius, adquireixin les habilitats necessàries per a l’escriptura i el dibuix.
L’alumne també aprèn a escriure quan dibuixa, pinta, retalla, envernissa, enganxa, punxa, esquinça, pega, desenganxa… Molt millor així, oi?
4. Desenvolupament de les habilitats lectores
Ludiletras aposta per un procés d’aprenentatge mixt, és a dir, treballa des d’una perspectiva sintètic-fonètica i global. A la proposta didàctica s’inclouen els elements i les activitats pròpies del mètode global als 3 i 4 anys, amb els quals el nen, gràcies a la memòria visual i a partir dels bits i dels ludiccontes, atorga un significat a les paraules escrites, ja que les reconeix com a imatges globals mitjançant una sèrie d’associacions, és a dir, identifica les paraules pel seu perfil, longitud o contorn.
A Ludiletras juguem a través dels ludiccontes, per exemple, que són contes basats en el mètode global de lectura: es parteix del concret (l’ensenyament de les paraules, que signifiquen alguna cosa concreta) fins a arribar a l’abstracció (l’abecedari). Són una eina molt útil per apropar l’alumne a noves paraules i a la formulació d’oracions d’una manera divertida, amena i comprensiva. ¡Són genials!
El programa introdueix gradualment el material de lectura i d’escriptura des de la perspectiva del mètode analític. A partir d’aquest material i de les activitats plantejades, els alumnes són capaços de passar per les diferents fases de l’aprenentatge de l’escriptura, d’acord amb el procés maduratiu. I tot això…¡sense avorrir-se!
5. Prevenció de dificultats:
A tekman Books hem apostat per generar activitats i recursos apropiats que facilitin als mestres poder encaminar els alumnes en el seu procés de maduració i que, al mateix temps, els permetin reconèixer possibles dificultats que farien més difícil l’adquisició correcta de la llengua oral i escrita i de la lectura. És a dir, Ludiletras proporciona activitats d’intervenció i prevenció per reduir les possibles dificultats articulatòries i ajudar a una correcta adquisició del llenguatge. Perquè tots els nens puguin reforçar els coneixements al seu ritme.
6. Els Ludigestos
¡Són l’estrella de Ludiletras! Estan creats per presentar les lletres amb un gest, fonema i una imatge motivadora. D’aquesta manera, l’abecedari es tracta com un joc i passen de forma natural de la fase sil·làbica a l’alfabètica. L’aprenentatge de les lletres mitjançant els Ludigestos ajuda els alumnes a deletrejar paraules. ¡Veureu què bé s’ho passen!
Com veieu, Ludiletras és un programa diferent i motivador, perquè modifica diversos aspectes de l’aprenentatge i es basa en la innovació metodològica i curricular. Valora el llenguatge com a instrument de comunicació oral i escrita, de representació i de comprensió de la realitat, de construcció del coneixement i d’autoregulació del pensament, de les emocions i de la conducta. Ludiletras és, sens dubte, la millor manera de fer que els nens llegeixin i escriguin mentre es diverteixen.
