Jugar aprenent: el millor mètode educatiu
Jugar és, sens dubte, la primera activitat creativa que realitzen els nens sense adonar-se’n. Juguen sense ser conscients que, en fer-ho, estan aprenent. ¡I de quina manera! Darrere de cada joc, per senzill que sembli, hi ha un aprenentatge. I després de cada aprenentatge, un procés de maduració i creixement. I si sabem tot això, per què no fem que jugar sigui una de les eines més potents de l’aprenentatge infantil?
Per què és millor jugar?
Són diversos els autors que han apuntat cap a la teoria del joc com un poderós instrument que defineix el món infantil i que mereix, per això, una especial atenció. Spencer, Gross, Montessori, fins i tot Freud, parlen del joc en les seves teories de l’aprenentatge i coincideixen a afirmar que, amb diversió, l’aprenentatge és més fàcil i els coneixements, com les matemàtiques, són absorbuts pels nens amb més rapidesa i efectivitat.
I és que en el joc es desenvolupen processos cognitius interessantsíssims: descobrir, explorar, trobar el divertit en una activitat, els permet estar 100% motivats i concentrats activament en el que estan fent. El joc és, sens dubte, l’enganxament perfecte per mantenir atents els nens i penetrar a l’àrea de l’aprenentatge amb total garantia.
Permetre el joc en l’educació és arribar a l’emoció dels nens. Totes les experiències basades en l’emoció són certament més recordades i és per això que en qualsevol activitat considerada d’esbarjo per un nen anirem a calar més endins, ja que anirem més enllà de l’intel·lecte. Els ajudem a expandir la seva imaginació, a crear sinergies neuronals més potents divertint-se.
Jugar a l’escola del segle XXI
El professor acompanya, d’aquesta manera, el procés d’aprenentatge de la mà de mètodes molt més naturals, innats en el nen, i que li permetran arribar a la maduresa d’una manera nativa. De fet, la tendència de l’Escola del segle XXI apunta cap a metodologies lúdicas i de cooperació entre els alumnes perquè els processos cognitius d’aprenentatge es vegin accelerats.
I és que no hem d’oblidar, que els nens són nens i tenen, abans que res, el drets a divertir-se. ¿Hi ha alguna cosa més bonica i natural que veure a un nen jugar integrant els coneixements de forma espontània?
Des de tekman Books estem convençuts que aquesta és la veritable connexió amb la vida real.
