5 aspectes emocionals clau en el procés d’aprenentatge de la lectoescriptura

Banner bodegon ludiletras

Existeixen multitud de factors que determinen el rumb de l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura. El factor emocional és una clau fonamental que ha de ser atès en tot procés d’ensenyament-aprenentatge i que és decisiu, especialment, en l’aprenentatge de la lectoescriptura.

L’aprenentatge de la lectoescriptura és un procés que pot resultar apassionant per a alguns nens i molt frustrant per a altres. Per això, generar un entorn que fomenti el reforç positiu i no castigar l’error és essencial perquè els nens no es desmotivin ni es desil·lusionin.

  1. Error com a mecanisme d’aprenentatge

Els errors formen part de tot procés d’ensenyament-aprenentatge, per això, cometre’ls no és signe d’ignorància o falta de coneixement, sinó de que s’està portant a terme un intent de comprensió. És molt important que els nens entenguin l’error com a un mecanisme d’aprenentatge i no com una falta.

ludiletras_brad_banner

  1. Lectura atractiva

L’aprenentatge de la lectoescriptura és un procés apassionant per als nens en què cada petit èxit els obre noves portes a un món ple de possibilitats. Per això, forçar el seu aprenentatge pot generar desmotivació i falta d’interès.

  1. Bon fonament emocional

La intel·ligència emocional juga un paper molt important en el procés d’aprenentatge de la lectoescriptura; la construcció d’una bona base de confiança per saber afrontar les dificultats i no caure en la frustració és fonamental per als nens.

  1. Reforç positiu

Premiar l’esforç i cada petit èxit és molt important per motivar els nens i enfortir la seva autoestima.

  1. Entorn favorable

L’entorn ha de ser l’adequat per estimular l’alumne. Un entorn favorable d’aprenentatge en què els llibres i els diferents materials de lectura estiguin a l’abast dels nens genera un context natural en què la paraula escrita no és alguna cosa aliena o imposada, sinó agradable i inherent a la seva realitat més immediata.