Per què és tan important el desaprenentatge per als teus alumnes?
El desaprenentatge és un mètode que permet posar en dubte allò que sabem i, sobretot, de quina manera ho hem après o ho hem assimilat. Es tracta, per tant, d’un mecanisme crític d’autorreflexió que ens permet interrogar les formes habituals o tradicionals de pensar.
Què és el desaprenentatge?
Per descomptat, no es tracta d’oblidar o esborrar el que es coneix, sinó de posar en dubte la manera que tenim d’aprendre, d’assimilar conceptes, preguntar-nos a través de on ens arriben…
L’aprenentatge, com sabem, no és sempre augmentatiu ni lineal: existeixen moltes maneres d’aprendre i aquestes no són sempre quantitatives. Les mutacions i les transformacions són necessàries en tot procés d’aprenentatge i també elles ens ajuden a conèixer més, però sobretot millor.
En molts casos no n’hi ha prou amb l’addició de nous coneixements, sinó que es fan necessàries algunes d’aquestes transformacions pel que fa als coneixements que ja es dominen.
Com es pot portar a terme?
El desaprenentatge permet “desfer” el camí que s’ha recorregut fins arribar al moment present i observar de manera crítica i constructiva aquelles parcel·les que han quedat desertes o aquells espais construïts sobre bases que pensem molt estables, però que, amb la distància temporal i crítica, resulten no ser-ho tant.
Es tracta, per tant, de posar en marxa pràctiques que fomentin la valoració del propi saber posant-lo en context amb experiències vitals i emocionals, la importància del procés per sobre del resultat o la flexibilitat davant la rigidesa.
És a dir, el desaprenentatge no es basa en l’oblidament o el reset dels continguts que es dominen, sinó de la manera en què els aprenem, si els posem en dubte o no, si els atorguem una validesa universal o si realment podem (i sabem) qüestionar-los des d’algun lloc.
Trencar amb la mirada única
En aquest sentit, és fonamental fomentar una mirada plural en l’alumnat que valori i apreciï la importància de la incertesa i el dubte i l’acceptació que en tot procés d’aprenentatge hi entren en joc vincles humans i processos vitals que determinen d’una manera o altra el que s’aprèn, una cosa que permetrà crear una actitud crítica davant els propis processos d’aprenentatge o coneixement.
