Xerrada amb Paula Expósito, orientadora de La Grande Obra de Atocha (A Coruña)
Paula Expósito és orientadora i coordinadora d’EntusiasMAT al col·legi La Grande Obra de Atocha (A Coruña). En aquesta entrevista ens parla de la seva experiència amb els programes de tekman Books, que s’imparteixen al centre des de fa 5 anys. D’EntusiasMAT destaca la millora dels alumnes pel que fa al càlcul mental; d’Ludiletras, la rapidesa amb què els nens aprenen a llegir i escriure, i d’Ajedrez en el Aula, la capacitat de generar estratègies en el joc. Paula insisteix en la necessitat de formar alumnes amb l’objectiu que estiguin preparats per a un món que està en contínua evolució, sense deixar de banda valors tan fonamentals com la integritat.
-
Quins són els valors de La Grande Obra de Atocha?
El nostre centre és un col·legi privat concertat que opta per l’educació dels més humils. Volem fer de l’escola una llar, on tots tinguin cabuda, on se’ls faciliti als nostres alumnes la millor educació possible i, si cal, també donar-los menjar, tot això amb un objectiu molt clar: que quan abandonin el col·legi estiguin preparats per a un món que està en continu canvi, siguin persones íntegras i estiguin ben qualificades. Aquest curs en especial estem treballant el valor de la missió i visió compartides.
-
Us considereu un col·legi innovador, pedagògicament parlant?
Sí, el nostre col·legi és un centre innovador des dels seus orígens. El nostre fundador, Don Baltasar Pardal, així ens ho va deixar com a llegat. A l’època de la seva fundació va enviar les primeres professores a Granada per conèixer in situ les Escoles Marianes de l’Ave María del Pare Manjón per tal que aprenguessin el que s’hi feia i poder traslladar-ho a la nostra escola.
Nosaltres seguim fidels a aquesta filosofia d’Innovació i a les nostres aules es treballa amb destreses i rutines de pensament, treball cooperatiu, intel·ligències múltiples i projectes, tractem de realitzar una avaluació autèntica, a través de portfolis, dianes, rúbriques utilitzant tant l’autoavaluació, la coavaluació i l’heteroevaluació. Estem sempre atents a les noves corrents i tractem que els nostres professors estiguin formats pels millors especialistes del moment, ja que som conscients que per poder oferir les millors eines als nostres alumnes, és necessari que els professors estiguin ben formats. L’èxit d’un col·legi depèn en un percentatge molt alt del claustre que el forma.
-
Des de quan s’està impartint el programa d’EMAT al vostre centre educatiu?
Des del curs 2011-2012.
-
Per què vau decidir implantar-lo?
Perquè en aquell moment estàvem amb una formació molt potent sobre les Intel·ligències Múltiples i Projectes i EMAT ens va semblar un mètode innovador, que recollia totes aquestes metodologies proactives i aplicava la teoria de les Intel·ligències Múltiples. Era una aplicació pràctica perfecta a tota la formació teòrica que estàvem rebent.
-
Quins són els beneficis que heu percebut en l’alumnat des de la seva implantació?
Ha millorat enormement en el càlcul mental i en les destreses que utilitzen per a la resolució dels problemes. Les matemàtiques han passat de ser una de les matèries que menys els agradaven a convertir-se en una de les seves preferides.
-
Quins aspectes valoreu més del programa?
L’estructura de les sessions, el caràcter cíclic dels continguts, l’experimentació de tots els aprenentatges i el treball a través de diferents Intel·ligències.
-
Fins a quin punt el treball des de les Intel·ligències Múltiples ha ajudat els alumnes del vostre centre?
Les Intel·ligències múltiples ens han donat la possibilitat de millorar la metodologia dins de les nostres aules, de fer-nos professors més creatius. El poder facilitar als nostres alumnes l’aprenentatge per diferents vies, ens va fer adonar que tots aprenem de manera diferent i que tots som bons en alguna cosa.
Als nostres alumnes els va donar la possibilitat d’apreciar la resta: un és hàbil en redactar, per exemple, però l’altre fa uns dissenys espectaculars o és qui dirigeix i organitza el grup. A ells els va fer apreciar el benefici que tots siguem diferents però necessaris.
-
Què li diries a un col·legi que no està actualment portant a terme aquest programa o que té dubtes sobre implantar-lo? Quin és la valoració general que feu des del vostre centre?
Jo sense cap dubte li diria que ho implantés, que els beneficis per als alumnes són molt bons. Si bé és cert que al principi poden sorgir dificultats en la gestió del temps o dubtes en l’aplicació de la metodologia, es solucionen ràpidament. Comptes, a més, amb el suport dels pedagogs de tekman education i això et transmet la seguretat i confiança de saber que els errors es poden esmenar i que tu, igual que els teus alumnes, esteu aprenent.
La nostra valoració és molt positiva, ja que vam ser el primer centre a Galícia que ho va implantar i els pares no tenien moltes referències del mateix. Alguns ho miraven amb cert recel i la nostra sorpresa va ser quan, al cap d’un primer trimestre, molts venien a dir-nos com de contents estaven amb ell i com els nens els parlaven entusiasmats de les coses que feien a classe.
-
Per què vau decidir també apostar per Ludiletras i Ajedrez en el Aula?
Perquè seguia la mateixa metodologia que EntusiasMAT i al tenir l’experiència positiva del primer, no vam dubtar de lo beneficiós d’aquests dos projectes.
-
Heu detectat si els nens tenen un aprenentatge més accelerat amb aquests programes?
Sí, l’aprenentatge de la lectura sorgeix de manera natural. Ludiletras combina perfectament el mètode global i l’analític en l’aprenentatge de la lectura, facilitant que molts dels nostres alumnes de 5 anys ja llegeixin.
-
Quina actitud tenen els nens quan estan en una sessió de Ludiletras?
Actitud d’aprenentatge actiu. Realitzen els traços amb el seu cos, cauen paraules, canten i ballen al ritme de les cançons i fan els ludigestos. Aprenen passant-s’ho bé. I les professores igual, una cosa que per a nosaltres és molt important: ensenyar gaudint.
-
Pel que fa a Ajedrez en el Aula, Quin diries que és el principal benefici de cara a l’alumnat?
És l’aprenentatge a través del joc, l’ús d’estratègies mentals. A través d’una partida, l’alumne ha de pensar, valorar, jutjar i decidir.
-
L’escacs no és una matèria obligatòria en el nostre sistema educatiu, per què creus que haurien de treballar-ho tots els nens?
Perquè treballa tota una sèrie d’habilitats i processos mentals que els són útils i aplicables per a la resta de les matèries i per a la vida: l’atenció, la memòria, l’anticipació, estratègies de pensament, resolució de problemes… Potencia l’educació en valors, el respecte pel company i per les normes, l’escolta, la paciència i l’autocontrol, saber perdre o prendre decisions, entre altres aspectes.
