Claus per al canvi educatiu: una bona gestió de l’aula

banner inspira cast

Quan portem a terme canvis metodològics i didàctics en un centre o en una aula és comú trobar-nos amb resistències a aquests canvis que els impossibiliten o els frenen. Però existeixen algunes claus importants perquè la innovació pedagògica pugui produir-se; totes elles passen per una gestió de l’aula efectiva.

LIDERATGE

Un bon lideratge permet que els alumnes experimentin i s’organitzin en funció del seu temps, els seus gustos i les seves necessitats. Un bon guia no imposa de manera unidireccional sinó que pacta i dirigeix al grup de manera que cadascun dels membres en tregui alguna cosa en clar del procés, més que del resultat.

ORGANITZACIÓ

Degut a les resistències i l’assentament de dinàmiques que, amb més o menys resultats, han funcionat durant anys a l’aula, sovint ens trobem amb dificultats per portar a terme noves estratègies metodològiques.

Una de les claus de la veritable innovació pedagògica rau en trobar la manera de gestionar l’aula de manera eficaç i d’introduir uns canvis que, sovint, poden percebre’s com una agressió o una ofensa. És fonamental desenvolupar estructures de treball que generin, en si mateixes i en funció de necessitats específiques, diferents dinàmiques que enfrontin no únicament la manera d’ensenyar i d’aprendre sinó d’organitzar-se.

ANTICIPACIÓ

És important conèixer a fons a tots els alumnes; no únicament saber d’on parteixen pel que fa a l’aprenentatge sinó, també, anticipar les actituds que puguin generar un conflicte dins de l’aula.

PROCESSOS

Davant de l’heterogeneïtat amb què ens trobem a les aules és important que comprenguem que l’objectiu de cada alumne és diferent, que cadascun d’ells parteix d’un lloc d’aprenentatge diferent i que la seva manera d’afrontar el procés d’ensenyament-aprenentatge és individual. Per això, és molt important valorar el procés i no unificar i jutjar els resultats sota una mesura única.