La prelectura i la preescriptura a Ludiletras
L’aprenentatge de la lectoescriptura a Ludiletras es dóna de manera natural, viva i apassionant; t’expliquem alguns conceptes fonamentals del programa que el fan únic.
Mètode mixt: perspectiva sintètic-fonètica i perspectiva global
A Ludiletras la lectoescriptura es treballa des d’una perspectiva sintètic-fonètica i una perspectiva global. A través de la primera, l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura es treballa lletra per lletra: primer les vocals i, després d’elles, les consonants. L’objectiu és que els nens aprenguin el codi alfabètic com a pas previ a l’aprenentatge de la lectura i que relacionin la grafia amb el fonema.
Inicialment, els nens produeixen fonemes per separat per després formar paraules que donen lloc a frases. Però com aquesta perspectiva ha de ser ampliada, Ludiletras també fa servir la perspectiva global, que parteix de les unitats complexes del llenguatge (paraula, oració, text breu o conte) per descompondre-les en síl·labes i lletres a través d’un procés analític. Amb aquest mètode els alumnes reben una gratificació ràpida a partir de la percepció global de les paraules més significatives per a ells.
Programa d’estimulació primerenca: bits a Ludiletras
Els bits són un mètode didàctic que permet afavorir l’aprenentatge de manera significativa. Es tracta d’un programa dirigit a nens de 3 a 6 anys que millora l’atenció i la concentració, i amb el qual es treballa i es desenvolupa la capacitat d’aprenentatge.
Es tracta d’una sèrie d’estímuls visuals i auditius en forma de targetes amb diferent informació que, de manera ràpida, el mestre o mestra passa a cada sessió als alumnes. No es tracta, per tant, que els nens aprenguin i coneguin cada bit, sinó que vagin sent exposats a tota una sèrie d’informacions, més o menys complexes, que els permetin avançar i anticipar, sense adonar-se’n, posteriors aprenentatges. D’aquesta manera es aconsegueix que l’aprenentatge de la lectoescriptura sigui un procés natural, no forçat, viu i apassionant.
Activitats diverses
Amb l’objectiu d’aprendre a escriure, Ludiletras proposa no només exercicis que desenvolupin les destreses grafomotores preescolars sinó també activitats relacionades amb els primers hàbits en relació a la postura corporal, els moviments oculars, la forma de sostenir l’instrument d’escriptura, el to muscular… D’aquesta manera, els alumnes adquireixen les habilitats necessàries per a l’escriptura i el dibuix d’acord amb les seves capacitats cognitives i motrius.
És important tenir present que totes les activitats plantejades per al desenvolupament grafomotor tenen en compte les possibilitats dels nens de tres a sis anys en els diferents moments evolutius. L’objectiu de Ludiletras és que els alumnes entrin al món del grafisme amb il·lusió i en un ambient estimulant i iniciï els nens en el traç de les línies per arribar a l’escriptura a través de situacions que permetin desenvolupar la seva creativitat.
